Nils-Udo's Kunst Installation Habitats im Weinberg Taissy des Maison Ruinart, July 2022

Environment & Art, 27 July 2022

Nils-Udo, pioneer of Land art establishes nests HABITATS in Maison Ruinart's Taissy vineyard for the purpose of wildlife regeneration

"When art nourishes life." Nils-Udo

HABITATS - Ruinart, Nils-Udo ©Copyright Ruinart Alethea Magazine

HABITATS - Ruinart, Nils-Udo ©Copyright Ruinart

Dusseldorf, 27 July 2022: To celebrate their 300th anniversary, Maison Ruinart has commissioned Land-Art artist Nils-Udo to create a work of art in their Taissy vineyard. As part of the Maison's countdown to their 300th anniversary, the Maison wants to promote art and innovation, but above all to do their bit for nature conservation. With the action together with Nils-Udo, the Maison has succeeded in making an innovative contribution to the regeneration of the vineyard's biodiversity. Only materials that were already on site were used by the artist and thus return to nature.


A pilot project to promote biodiversity is currently being carried out on the historic plot of the Taissy vineyard. Ecological corridors have been created and hedges replanted to create more space for local fauna and flora. In the process, Nils-Udo has used the vines and shoots to create sculptural HABITATS in which the vineyard's inhabitants, such as birds, squirrels, bees, caterpillars, butterflies and ladybirds can settle.  The aim is that the HABITAT monuments should contribute to the regeneration of the vineyard. The artist's aspiration here is: "When art nourishes life."


------


Düsseldorf, 27. Juli 2022: Zur Feier ihres 300-jährigen Bestehens hat das Maison Ruinart den Land-Art-Künstler Nils-Udo beauftragt, ein Kunstwerk in ihrem Weinberg in Taissy zu schaffen. Im Rahmen des Countdowns des Maison zu ihrem 300-jährigen Jubiläum möchte das Maison Kunst und Innovation fördern, aber vor allem seinen Beitrag zum Naturschutz leisten. Mit der Aktion gemeinsam mit Nils-Udo ist es dem Maison gelungen, einen innovativen Beitrag zur Regeneration der Artenvielfalt des Weinbergs zu leisten. Einzig Materialien, die sich bereits vor Ort befanden, wurden vom Künstler verwendet und gelangen so wieder in die Natur zurück.



Auf der historischen Parzelle des Weinberg Taissy wird derzeit ein Pilotprojekt zur Förderung der Artenvielfalt durchgeführt. Es wurden ökologische Korridore angelegt und Hecken neu gepflanzt, um mehr Platz für die lokale Fauna und Flora zu schaffen. Nils-Udo hat dabei die Reben und Triebe genutzt, um skulpturale HABITATS zu schaffen, in denen sich die Bewohner des Weinbergs, wie Vögel, Eichhörnchen, Bienen, Raupen, Schmetterlinge und Marienkäfer ansiedeln können. Ziel ist: Die HABITAT Monumente sollen zur Regeneration des Weinbergs beitragen. Das Bestreben des Künstler ist hierbei: „Wenn Kunst das Leben nährt.“

HABITATS - Ruinart, Nils-Udo ©Copyright Ruinart Alethea Magazine

Artist Nils-Udo in his atelier, creating HABITATS - Ruinart, Nils-Udo ©Copyright Romain Guittet

Since the early 1970s, NILS-UDO has been designing ephemeral creations in nature. The humility to accept bad weather and natural decay and to welcome the presence of animals is at the heart of the artist's creative process. He pays close attention to the environment in which he works and installs his now iconic nests with great care.


"When I start a project, I have no preconceived ideas. I react to the new vegetation or topography I discover. Natural phenomena attract me and inspire me. I have worked with the tides on the North Sea and the sand dunes in Namibia. In Ireland, I took the peat used to build stone walls. In North America, I collected feathers while walking through a village. That gave me the idea to make my first nest. In Reims, I found vines and tree trunks to make these HABITATS." NILS-UDO


--------


Seit Anfang der 1970er Jahre entwirft NILS-UDO flüchtige Kreationen in der Natur. Die Demut, das schlechte Wetter und den natürlichen Verfall zu akzeptieren und die Anwesenheit von Tieren zu begrüßen, steht im Mittelpunkt des kreativen Prozesses des Künstlers. Er achtet auf die Umgebung, in der er arbeitet, und installiert seine mittlerweile ikonischen Nester mit großer Sorgfalt.


„Wenn ich ein Projekt beginne, habe ich keine vorgefassten Meinungen. Ich reagiere auf die neue Vegetation oder Topographie, die ich entdecke. Naturphänomene ziehen mich an und inspirieren mich. Ich habe mit den Gezeiten an der Nordsee und den Sanddünen in Namibia gearbeitet. In Irland habe ich den Torf genommen, der zum Bau von Steinmauern verwendet wird. In Nordamerika habe ich bei einem Spaziergang durch ein Dorf Federn gesammelt. Das hat mich auf die Idee gebracht, mein erstes Nest zu machen. In Reims habe ich Weinreben und Baumstämme gefunden, um diese HABITATS zu gestalten." NILS-UDO

HABITATS - Ruinart, Nils-Udo ©Copyright Romain Guittet

HABITATS - Ruinart, Nils-Udo ©Copyright MATHIEU BONNEVIE Alethea Magazine

HABITATS - Ruinart, Nils-Udo ©Copyright MATHIEU BONNEVIE

How the monuments were made

Nils-Udo used only vines and shoots from the vineyard. The conifers, arranged in a fan shape, form a screen with their three-metre high trunks, which are covered with a nest of shoots. These HABITATS are anchored in the earth and contain no nails or metal fastenings.


Interaction of artwork, nature and man

The weather, natural erosion and the presence of animals and insects are all part of the work, which becomes an artistic ecosystem. The installation is provides shelter for animals. The HABITATS are visible from the street and are intended to encourage visitors to reflect on the importance and richness of biodiversity.


-------


Wie die Monumente entstanden sind

Nils-Udo verwendete ausschliesslich Rebstöcke und Triebe aus dem Weinberg. Die fächerförmig angeordneten Nadelbäume bilden mit ihren drei Meter hohen Stämmen einen Schirm, der mit einem Nest aus Trieben besetzt ist. Diese HABITATS sind in der Erde verankert und enthalten keine Nägel oder Metallbefestigungen.


Interaktion von Kunstwerk, Natur und Mensch

Das Wetter, Erosion und die Anwesenheit von Tieren und Insekten sind Bestandteil des Werks, das zu einem künstlerischen Ökosystem wird. Die Installation bietet Tieren Unterschlupf. Die HABITATS sind von der Straße aus sichtbar und sollen den Besucher anregen, über die Bedeutung und den Reichtum der biologischen Vielfalt nachzudenken.

HABITATS - Ruinart, Nils-Udo ©Copyright Romain Guittet

HABITATS - Ruinart, Nils-Udo ©Copyright Romain Guittet

HABITATS - Ruinart, Nils-Udo ©Copyright Romain Guittet

HABITATS - Ruinart, Nils-Udo ©Copyright Romain Guittet

The background to the action -  a pilot experiment in vine reforestation

Taissy's historic vineyard of 40 hectares, classified as Premier Cru, has carried the French "High Ecological Value" and "Sustainable Viticulture in Champagne" labels since 2014. The plot is mainly planted with Chardonnay and Pinot Meunier.

Hedges were planted at the edge of the vineyard and between the plots, forming small islands. Since 2021, more than 12,000 trees and shrubs have been planted to diversify and revitalise the ecosystem. A living vineyard is a vineyard populated by insects. A total of 60 species have been sighted in Taissy, including 29 protected and 18 historical species.


--


Der Hintergrund der Aktion. Ein Pilotversuch zur Weinaufforstung

Der historische Weinberg von Taissy mit einer Fläche von 40 Hektar, der als Premier Cru klassifiziert ist, trägt seit 2014 die französischen Gütesiegel "Hoher ökologischer Wert" und "Nachhaltiger Weinbau in der Champagne". Die Parzelle ist hauptsächlich mit Chardonnay und Pinot Meunier bepflanzt. Am Rande des Weinbergs und zwischen den Parzellen wurden Hecken gepflanzt, die kleine Inseln bilden. Seit 2021 wurden mehr als 12.000 Bäume und Sträucher gepflanzt, um das Ökosystem zu diversifizieren und zu revitalisieren.


Ein lebendiger Weinberg ist ein Weinberg, der von Insekten bevölkert wird. Insgesamt wurden in Taissy 60 Arten gesichtet, darunter 29 geschützte und 18 historische Arten.

The artist

Born in Bavaria in 1937, NILS-UDO studied graphic arts but quickly turned away from painting, which he found artificial. He began to "draw with flowers, paint with clouds and write with water". In 1978 he created his first nest in the Lüneburg Heath and posed in the middle of this structure. This is his only self-portrait to date. The nest became his favourite subject and has since produced a multitude of mineral and plant variations, depending on the materials used.


Since 2004, NILS-UDO has taken up the brush again and, parallel to his installations and photographic works, has increasingly created abstract paintings.


As a pioneer of creating art in nature, NILS-UDO has again distanced himself from the Land Art movement, which has included manufactured and sometimes polluting objects since the late 1960s. The artist has chosen to work only with materials he borrows from his surroundings, such as flower petals, twigs, earth and stones.  "Land art is not concerned with the vitality of nature. Its artists are more interested in their own work than in what surrounds it. What interests me is the fact that things live, grow and die. I am surrounded by nature. I fit into it and work in the rhythm of the seasons."

Nils-Udo


----


1729-2029: Countdown to the anniversary

Ruinart celebrates its 300th anniversary in 2029. Every year until 2029, a work of art will be created in the heart of the historic terroir to enrich the symbolic heritage of the House.


#NILSUDOXRUINART #RUINARTCOUNTDOWN 


----------


Der 1937 in Bayern geborene NILS-UDO studierte Grafik, wandte sich aber schnell von der Malerei ab, die er als künstlich empfand. Er begann, "mit Blumen zu zeichnen, mit Wolken zu malen und mit Wasser zu schreiben". Im Jahr 1978 schuf er sein erstes Nest in der Lüneburger Heide und posierte inmitten dieser Struktur. Dies ist sein bisher einziges Selbstporträt. Das Nest wurde zu seinem Lieblingsthema und hat seitdem eine Vielzahl von mineralischen und pflanzlichen Variationen hervorgebracht, je nach den verwendeten Materialien.


Seit 2004 greift NILS-UDO wieder zum Pinsel und schafft parallel zu seinen Installationen und fotografischen Arbeiten zunehmend abstrakte Gemälde. Als Pionier des Kunstschaffens in der Natur hat sich NILS-UDO wieder von der Land Art-Bewegung distanziert, die seit Ende der 1960er Jahre auch hergestellte und manchmal umweltverschmutzende Gegenstände einbezieht. Der Künstler hat sich dafür entschieden, nur mit Materialien zu arbeiten, die er aus seiner Umgebung entlehnt, wie Blütenblätter, Zweige, Erde und Steine. 


"Die Land Art beschäftigt sich nicht mit die Lebendigkeit der Natur. Ihre Künstler interessieren sich eher für ihr eigenes Werk als für das, was es umgibt. Was mich interessiert, ist die Tatsache, dass Dinge leben, wachsen und sterben. Ich bin von der Natur umgeben. Ich füge mich in sie ein und arbeite im Rhythmus der Jahreszeiten".

Nils-Udo


———-


1729-2029: Countdown zum Jubiläum

Ruinart feiert im Jahr 2029 sein 300-jähriges Bestehen. Bis 2029 soll jedes Jahr ein Kunstwerk im Herzen des historischen Terroirs geschaffen werden, um das symbolische Erbe des Hauses zu bereichern.


#NILSUDOXRUINART #RUINARTCOUNTDOWN 


By C. Mauer, 28 July 2022


ALETHEA recommends

28 July 2022

Personalities, 27 July 2022

Erisvan Guajajara, coordinator and founder of Mídia Índia in an interview."The future is indigenous. Our struggles today guarantee a safe planet tomorrow." Mídia Índia is an influential collective in Brazil that fights for the recognition of indigenous people. For its founder, journalist Erisvan Guajajara, 2022 is a crucial year because it is election time in Brazil and they want to field many indigenous candidates for the "seat of the headgear", 50% of whom are indigenous women.

Read more:

©Erisvan Guajajara

Art - 10 June 2022

HA Schult - war - Krieg - HA Schult has been on a mission to protect the environment for over 50 years. He is the first signatory of the „Offenen Briefs an Kanzler Olaf Scholz“ of 29 April 2022, opposing arms deliveries to Ukraine out of concern for a Third World War in the context of the Ukraine conflict. Impressions of his works since 1972.

Read more

©HA Schult

THE FINAL BID by Michael Pinsky

30.10.2022–26.02.2023

Open Call: Your chair can become part of an art project! For the exhibition THE FINAL BID by British artist Michael Pinsky, the Draiflessen Collection would like to borrow chairs that are no longer needed to create a moving sculpture in the museum. In return, the museum will try to sell your chair, with all proceeds going to you or donated to a charitable project.

Also on view by Michael Pinsky: POLLUTION PODS

Learn more:

©Michael Pinsky

Art Calendar / Art, 26 July 2022

"Jess T. Dugan: I want you to know my story"Exhibition by Jess T. Dugan at Illinois State University Galleries from 17 August 2022. Dugan's portraits are world-renowned and explore the intersections of individual identities in which they seek intimate connection with others. They draw on their queer experience and understanding of masculinity.

Read more

Collin at sunset ©Jess T. Dugan

Share by: