Stills, Edinburgh shows Ishiuchi Miyako - Hiroshima Peace Memorial and Frida Kahlo's possessions, July 2022

Art Calendar / Art, 25 July 2022

Stills Centre for Photography presents rare solo exhibition by

Japanese photographer Ishiuchi Miyako, including

Testimonies from the Hiroshima Peace Memorial Museum

Mother's, Japanese contribution to the Venice Biennale 2005

Frida Kahlo possessions from the Frida Kahlo Museum

©︎Ishiuchi Miyako,ひろしま/hiroshima #104 Courtesy of Third Gallery Aya

Düsseldorf. 26 July 2022: On the occasion of the Edinburgh Art Festival, Stills Gallery presents a solo exhibition by Ishiuchi Miyako, one of the most influential Japanese women photographers of the post-war period.


The exhibition, which runs from 28 July to 8. October 2022, features a selection of works from some of her most famous series, including Mother's, the series with which she represented Japan at the 2005 Venice Biennale; works commissioned by the Hiroshima Peace Memorial Museum in 2007 - to photograph everyday objects that had belonged to victims of the atomic bomb - and photographs from the Frida series, taken at the Frida Kahlo Museum in Mexico City, where Miyako photographed Kahlo's clothing items such as corsets, cosmetics and shoes. The artist will be in Edinburgh herself for a rare visit at the end of July. 


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Anlässlich des Edinburgh Art Festival präsentiert die Galerie Stills eine Einzelausstellung von Ishiuchi Miyako, einer der einflussreichsten japanischen Fotografinnen der Nachkriegszeit.


Die Ausstellung, die vom 28. Juli bis zum 8. Oktober 2022 läuft, zeigt eine Auswahl von Arbeiten aus einigen ihrer berühmtesten Serien, darunter Mother's, die Serie, mit der sie Japan 2005 auf der Biennale von Venedig vertrat; Arbeiten, die 2007 vom Hiroshima Peace Memorial Museum in Auftrag gegeben wurden - um Alltagsgegenstände zu fotografieren, die Opfern der Atombombe gehört hatten - und Fotografien aus der Serie Frida, die im Frida Kahlo Museum in Mexiko-Stadt entstanden, wo Miyako Kahlos Kleidungsstücke wie Korsetts, Kosmetika und Schuhe fotografierte. Die Künstlerin wird Ende Juli selbst zu einem seltenen Besuch in Edinburgh sein. 

©︎Ishiuchi Miyako,ひろしま/hiroshima #71

Courtesy of Third Gallery Aya

©︎Ishiuchi Miyako,ひろしま/hiroshima #108 Donor:Terao, H. Courtesy of The Third Gallery Aya

©︎Ishiuchi Miyako,ひろしま/hiroshima #76 Donor:Abe, H. Courtesy of Third Gallery Aya

Ishiuchi Miyako (b. 1947) began her photographic career photographing familiar streets and buildings in her hometown of Yokosuka, which had been developed into one of the largest American naval bases in the Pacific in the post-war period. For more than ten years, Miyako documented this alien presence, capturing traces of the US occupation that lingered decades after the end of the war, charging her work with a subjectivity that blended personal and political consciousness.


Miyako was immersed in the radical political climate of late 1960s Tokyo as a student. Contemporary identity politics and debates about self-representation encouraged her to reflect on her fraught relationship with Yokosuka, and in 1976 she returned to the city she describes as a place of anxiety, grief, resentment and disorientation.


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Ishiuchi Miyako (geb. 1947) begann ihre fotografische Laufbahn mit der Aufnahme vertrauter Straßen und Gebäude in ihrer Heimatstadt Yokosuka, die in der Nachkriegszeit zu einem der größten amerikanischen Marinestützpunkte im Pazifik ausgebaut worden war. Mehr als zehn Jahre lang dokumentierte Miyako diese fremde Präsenz, hielt Spuren der US-Besatzung fest, die auch Jahrzehnte nach Kriegsende noch nachwirkten, und lud ihre Arbeit mit einer Subjektivität auf, die persönliches und politisches Bewusstsein vermischte.


Miyako war als Studentin in das radikale politische Klima von Tokio Ende der 1960er Jahre eingetaucht. Die zeitgenössische Identitätspolitik und die Debatten um die Selbstdarstellung ermutigten sie, über ihre gespannte Beziehung zu Yokosuka nachzudenken, und 1976 kehrte sie in die Stadt zurück, die sie als einen Ort der Angst, der Trauer, des Grolls und der Orientierungslosigkeit beschreibt.

©︎Ishiuchi Miyako,Mother's #3 Courtesy of The Third Gallery Aya

©︎Ishiuchi Miyako, Mother's #65 Courtesy of The Third Gallery Aya

©︎Ishiuchi Miyako,Mother's #38 Courtesy of The Third Gallery Aya

©︎Ishiuchi Miyako, Mother's #57 Courtesy of The Third Gallery Aya

Miyako's series Mother's (2000-05), in which she documented her mother's possessions as a means of coming to terms with her relationship and her mother's death, was selected to represent Japan at the 2005 Venice Biennale. This prompted the Hiroshima Peace Memorial Museum to invite her to photograph everyday objects that had belonged to victims of the atomic bomb. The Frida Kahlo Museum later commissioned Miyako to photograph Kahlo's objects in the Blue House in Mexico City (Frida, 2013).


Miyako's work has been exhibited and collected by numerous prestigious collections and institutions around the world. Retrospectives of her work have been shown at the Getty Museum, Los Angeles (2015) and the Yokohama Museum of Art, Japan (2017). She was the recipient of the Hasselblad Foundation International Award in Photography in 2014.


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Miyako’s Serie Mother's (2000-05), in der sie die Besitztümer ihrer Mutter als Mittel zur Aufarbeitung ihrer Beziehung und des Todes ihrer Mutter dokumentierte, wurde ausgewählt, um Japan auf der Biennale von Venedig 2005 zu vertreten. Dies veranlasste das Hiroshima Peace Memorial Museum, sie einzuladen, alltägliche Gegenstände zu fotografieren, die Opfern der Atombombe gehört hatten. Das Frida Kahlo Museum beauftragte Miyako später, Kahlos Objekte im Blauen Haus in Mexiko-Stadt zu fotografieren (Frida, 2013).


Miyakos Arbeiten wurden von zahlreichen renommierten Sammlungen und Institutionen auf der ganzen Welt ausgestellt und gesammelt. Retrospektiven ihrer Arbeiten wurden im Getty Museum, Los Angeles (2015) und im Yokohama Museum of Art, Japan (2017) gezeigt. Sie wurde 2014 mit dem Hasselblad Foundation International Award in Photography ausgezeichnet.

Ishiuchi Miyako-Frida Love and Pain-51 Courtesy of The Third Gallery Aya

Ishiuchi Miyako-Frida Love and Pain-10

Courtesy of The Third Gallery Aya

Ishiuchi Miyako-Frida Love and Pain-40

Courtesy of The Third Gallery Aya

About Stills 

Stills, founded in 1977, is a centre for photography based in the heart of Edinburgh. Stills was founded in 1977. Since then it has become a champion of the role that the medium of photography plays in today's world. 

This exhibition has been organised in line with Stills' commitment to showcase internationally renowned work each year that has not previously been exhibited in Scotland.


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Über Stills 

Stills, 1977 gegründet, ist ein Zentrum für Fotografie mit Sitz im Herzen von Edinburgh. Stills wurde 1977 gegründet. Seitdem hat es sich zu einem Verfechter der Rolle entwickelt, die das Medium Fotografie in der heutigen Welt spielt. 

Diese Ausstellung wurde im Einklang mit der Verpflichtung von Stills organisiert, jedes Jahr international bekannte Werke zu präsentieren, die zuvor noch nicht in Schottland ausgestellt wurden.



Where to find:

Stills Centre for Photography

23 Cockburn St, Edinburgh, EH1 1BP

www.stills.org

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©Valentino

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Photo © Inge Cooper

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