Christoph Poeggeler Interview zur „Opera della Natura“ Ausstellung und alles ueber die beliebten Saeulenheiligen

Art Calendar/ Art, 18. September 2022

Christoph Pöggeler Interview zur „Opera della Natura“ Ausstellung.

Alles über die beliebten Säulenheiligen

& seine schönsten Gemälde

English version of the interview below

 Badene Frauen im Wald 1989 - 122 x 179 cm ©Christoph Pöggeler

Düsseldorf, 17. September 2022: Der Düsseldorfer Künstler Christoph Pöggeler ist bekannt und beliebt für seine Säulenheiligen, die auf Düsseldorfs prominentesten Plätzen stehen. Derzeit hat er seine zweite Einzelausstellung bei der Galerie Kellermann. Dort wird sein großes Werk der Malerei gezeigt, mit Gemälden, die teilweise bis in die 80-er Jahre zurückgehen. Alle Gemälde sind auf Holz gemalt, ein Material, das der Künstler seit Jahrzehnten absolut bevorzugt. Wenn man die Bilder in der Galerie sieht, erkennt man sofort weshalb, denn die Maserung des Holzes leuchtet durch die Gemälde hindurch und die Bilder erscheinen mehrdimensional.


Ganz früh in seiner künstlerischen Laufbahn begann Christoph Pöggeler mit Holz und Fundstücken zu arbeiten. Damals bat ihn die Äbtissin der Düsseldorfer St. Josephkapelle am Rhein, eine Ausstellung zu machen und er stellte in der Kapelle bemalte Sonnenliegen aus.


Im Interview geht es natürlich auch um seine beliebten Säulenheiligen, die so viele unterschiedliche Charaktere und Geschichten zeigen, dass so mancher Düsseldorfer seinen ganz eigenen Säulenheiligen hat.


Alles zu den Säulenheiligen

Alethea Magazine erfährt alles zum Hintergrund der verschiedenen Figuren, vom Geschäftsmann, dem Fotografen, der Braut, dem Kuss-Paar, und auch, was ein Künstler auf sich nehmen muss, um seine Kunst im öffentlichen Raum ausstellen zu können. Christoph Pöggeler erzählt, wie er zu seiner ersten Säulenheiligen inspiriert wurde und welche Rolle Düsseldorf hierbei spielte. Die Säulenheiligen sind in ganz Düsseldorf zu finden und der Künstler hat auch Pläne für weitere Figuren. Bei der Bewunderung der Litfaßsäule aus der Ferne muss es nicht bleiben, denn man kann sie auch in kleinem Format für zu Hause haben und erstmals auch als Bronze.


Christoph Pöggeler wuchs in Trier und Aachen auf und blieb per Zufall in Düsseldorf, einer Stadt, die ihm heute viel an Inspiration gibt. Alethea Magazine traf den Künstler im Kit-Café am Rhein, einem Ort, den er sehr schätzt, da er sich am liebsten in der Nähe des Flusses aufhält.


Zum Interview:

(Englische Version des Interviews unten).

Schafe können sicher weiden 2021 - 122 x 208 cm ©Christoph Pöggeler

Alethea Magazine: Soeben läuft Ihre Einzelausstellung „Opera della Natura“ in der Düsseldorfer Galerie Kellermann.

Christoph Pöggeler: Ich stelle Sachen aus allen Jahrzehnten aus, darunter ein Urwaldbild aus 1995, ein museales Bild, das so groß ist, dass oft nicht der Platz da ist, es zu zeigen. Es entstand aus 4 Überseekisten, mit denen damals schon Kunst verschifft wurde. Von meiner damaligen Galeristin, Inge Baecker, die leider letztes Jahr verstorben ist, hatte ich mit einer Spedition zu tun und durfte die Kisten, die sonst zerschreddert werden, erhalten. Sie sind sehr expressiv und manche auch mit Astlöchern gemustert.


Die Formate sind sehr groß und schwer; amerikanische Formate in Metern, 1,22 x 2,44 Meter. Sie werden an der Wand oder auf Böcken gemalt, damit die Farbe nicht heruntertropft. Ich male mit Öl, da es in die nicht grundierten Holzschichten einsaugt. Nur so erhält man die Vielschichtigkeit, damit das Holz durchscheint. Manchmal verwende ich auch Wasserfarben.



Alethea Magazine: Weshalb malen Sie lieber auf Holz als auf Leinwand?

Christoph Pöggeler: Schauen Sie sich die Gemälde an. Die Maserung des Holzes bringt eine Artikulation mit sich; Spuren von Astlöchern und Jahresringen. Gleichzeitig ist es eine gewachsene Zeit, denn man sieht die Jahresringe des Lebewesens Baum darin. Es ist extrem aufgeladen und so faszinierend, dass ich mir seit der 80-er Jahren keine Leinwand mehr aufspannte. Ich schätze natürlich die Imaginationskraft von Künstlern, die auf einer weißen Leinwand etwas erschaffen, aber für mich war dies kein Weg mehr. Ich brauche Spuren, an denen ich ansetzen kann, und die mit mir reden.

Geschäftsmann 2001 von Christoph Pöggeler © Oliver Look

Die Litfaßsäule ist ein tolles Kommunikationsmittel – ein Durcheinander von gesellschaftlichen Ankündigungen.

Alethea Magazine: Durch Ihre Säulenheiligen sind Sie verewigt in der Stadtgeschichte von Düsseldorf. Was bedeutet Ihnen das persönlich?

Christoph Pöggeler: Im öffentlichen Raum kann man sich verewigen und Spuren hinterlassen. Oftmals verschwinden die Bilder nach einer Ausstellung im Privatbesitz. Aus demselben Impuls wie mit den Holzgemälden, fand ich etwas, an dem ich ansetzen konnte und etwas hinzufügen konnte. Die Litfaßsäule war, wie das Holzbrett in meiner Malerei, ein Vehikel, ein Sockel – ein Teil des neuen Kunstwerkes Säulenheilige. Die Litfaßsäule ist ein tolles Kommunikationsmittel, denn sie ist ein Durcheinander von gesellschaftlichen oder kommerziellen Ankündigungen. Das zu verbinden mit dem Anspruch, lebensnahe Alltagsfiguren daraufzusetzen, fand ich wunderbar. Es war allerdings ein steiniger Weg, diese Idee durchzusetzen.



Alethea Magazine: Können Sie für die Leser vielleicht nochmals erzählen, wie Sie zu den Säulenheiligen inspiriert wurden?

Christoph Pöggeler: Die Idee kommt aus der Malerei. Als ich studierte, waren die Autos sowie die Werbeplakate und Schaufenster sehr bunt und ich malte fotorealistische Autos, Litfaßsäulen und bunte Skulpturen im Stadtraum.


Irgendwann machte ich eine Zeichnung einer Litfaßsäule und erkannte auf einem Plakat eine Ballerina auf einer Tanzveranstaltung. Diese stellte ich in meiner Zeichnung aus Jux auf die Litfaßsäule. Besucher meines Ateliers aus der Graffiti Szene fanden es super und rieten mir, dies im öffentlichen Raum zu machen. Ich hatte den Impuls, aus dem verträumten Zeichnen heraus den Weg zu gehen, in der Stadt ein solches Projekt zu realisieren.



Alethea Magazine: Welcher Typ Mensch interessiert Sie? Sind die Säulenheiligen Menschen, die Sie persönlich getroffen haben?

Christoph Pöggeler: Die meisten Figuren sind Menschen, die ich persönlich kenne. Angefangen von meiner Lebensgefährtin Marlis, die ich auf einem Urlaubsfoto verewigte. Manchmal haben Urlaubsfotos monumentale Strukturen und Marlis mimte eine Figur mit Flügeln in der Ecke einer venezianischen Villa, in der die Figur fehlte.


Der Geschäftsmann ist eine Ikone des Alltags, der seit den 20er-Jahre nicht anders aussieht, denn der Dresscode wird international immer wiedererkannt. Beim Geschäftsmann war es auch eine dynamische Bewegung; ich wollte das Aktive haben.


Der Fotograf ist ein Freund von mir; selbst ein Künstler und Maler, der mir viel in meinem Atelier half. Es war mein persönliches Anliegen, die ständige Suche nach Bildern zu zeigen, die unsere Zeit verkörpert. Heute zwar mit Smartphones, aber ich gab der Figur einen Fotoapparat, um zu zeigen, woher dies kommt. Der Bildermacher, der unsere Welt mit tausenden von Bildern überflutet.


Für das Modellieren der Figuren lernte ich das Bildhauern. Ich beschäftigte mich jahrelang mit Aktzeichnen, unterrichtete es auch und daher kannte ich die Anatomie sehr gut. Es fiel mir leicht, figürlich und illusionistisch zu arbeiten.

Fotograf 2002 von Christoph Pöggeler © Oliver Look

Marlis 2001 von Christoph Pöggeler © Oliver Look

Alethea Magazine: Viele Düsseldorfer haben ihren Lieblings-Säulenheiligen. Meine Lieblingsfigur ist die Mutter mit Kind, die an der Lambertuskirche steht.

Christoph Pöggeler: Auf eines meiner ersten Projekte, die Strandliegen, hatte ich auch eine Madonna gemalt. Ich bin nicht religiös, aber es ist etwas überaus Emotionales. Da sich die Religion dieses emotionalen Themas, Mutter und Kind bemächtigt hat, findet man wunderschöne Bilder in Kirchen und Museen. Man kann aber auch seine eigene Frau fotografieren und genau in dieser Zeit hatten wir unser zweites Kind.


Die Mutter und Kind Figur soll aber keine Assoziation mit der Kirche herstellen. Das Thema ist „Die Fremde“. Es ist eine Roma-Frau, eine reale Person. Wichtig war mir zu zeigen, wie sie das Kind trägt und über den Rhein schaut, als Symbol für eine Grenze, die überschritten werden kann.


„Der Kuss“ sind Personen, die ich kenne, und die in Düsseldorf arbeiten. Ein Kussbild ist immer etwas Ikonisches; eine extrem aufgeladene, menschliche Verhaltensweise.


Die Braut hat etwas Ikonenhaftes, denn es ist der Tag, wo man Prinz und Prinzessin ist und es ist auch ein Lebensabschnitt, in dem eine Familie gegründet wird. Die Braut ist für mich das Symbol der Hochzeit, mehr noch als der Mann.



Man kann sich auf neue Säulenheilige freuen!

Alethea Magazine: Was wäre Ihr Traum für die nächsten Säulenheiligen? Was würde es sein - wo würden Sie Ihre Figuren gerne sehen und wollen Sie es überhaupt verraten?

Christoph Pöggeler: Es ist ein work in progress. Ich möchte gerne die Themen zeigen, Obdachlosigkeit und Menschen am Rande der Gesellschaft, mit extrem wenig Geld, die erfindungsreich sein müssen, um alle Unkosten des Lebens zu bewältigen. Auch das Thema Alter und auch eine Jugendliche. Bewusst weit gefasst, in einer respektvollen Art, ohne genrehaft zu werden. Sehr gerne auch das Thema körperliche Arbeit, ob Mann oder Frau im Gegensatz zum White Collar Worker.


Vielleicht würde ich dieses Mal nicht per Hand modellieren, sondern würde auf den Weg des Scannens gehen.

Der Kuss von Christoph Pöggeler © Oliver Look

Der Kuss in Bronze von Christoph Pöggeler © Oliver Look

Alethea Magazine: Können die Säulenheiligen immer nur auf Litfaßsäulen stehen? Gibt es noch genug freie Stellen in Düsseldorf?

Christoph Pöggeler: Es ist mein Alleinstellungsmerkmal und es gibt noch sehr viele freie Stellen in Düsseldorf. Anfangs bin ich mit meiner Tochter mit der Bahn durch Düsseldorf gefahren und wir haben sie gezählt. Manche werden ersetzt durch die leuchtenden Drehsäulen, gerade im Innenstadtbereich.


Aber einmal wurde für mich extra eine alte Litfaßsäule aufgestellt. Gerade die Zylinderform aus den Betonringen mit den Plakaten und dem Betondeckel finde ich wunderschön.



Alethea Magazine: Wie ist es überhaupt, im öffentlichen Raum zu arbeiten?

Christoph Pöggeler: Im öffentlichen Raum übertritt man Eigentumsgrenzen und man muss Versicherungsfragen und z. B. Genehmigungsfragen konservatorischer Art klären. Ich lernte sehr viel, als ich aus meinem „autistischen“ Bildatelier herausging. Ich lernte, mit Leuten zu sprechen, der Säulenfirma, der Werbefirma, dem Stadtkonservator oder dem Landeskonservator. Am schwierigsten war es, Sponsoren zu finden.



Alethea Magazine: Finden Sie hier in der Stadt Inspiration durch die Kunstakademie oder durch die Stadt, für die Sie schließlich ein Wahrzeichen geschaffen haben?

Christoph Pöggeler: Ich bin in Trier und Aachen aufgewachsen und es ist ein Zufall, dass ich in Düsseldorf geblieben bin. Ich liebe den Fluss. Für mich ist es ein inspirierender Teil der Stadt; etwas was mich hier hält. Ich finde Inspiration überall in der Stadt.



Alethea Magazine: An welchen Projekten arbeiten Sie derzeit?

Christoph Pöggeler: Momentan besteht meine Arbeit darin, auf Holzplatten, auch Fundstücken, zu arbeiten.


Die Säulenheiligen gibt es im Miniaturformat und sogar im Lippenstift-Format. Zum ersten Mal haben wir sie in einer Bronze Edition herausgebracht. Sie ist 40 cm hoch, teilweise bemalt und teilweise patiniert. Es war eine Idee, diese jetzt in die Welt zu schicken.



Alethea Magazine: Lieber Herr Pöggeler, ich danke Ihnen für dieses Interview.


Mehr erfahren:

christoph-poeggeler.de


Christoph Pöggeler

„Opera della Natura“ Ausstellung bei der Galerie Kellermann

2. September bis 8. Oktober 2022

Die schönsten Gemälde von Christoph Pöggeler

Urwald 1995 - 244 x 488 cm ©Christoph Pöggeler

Opera della Natura 2021 - 122 x 202 cm ©Christoph Pöggeler

Girlande 2018 - 150 x 200 cm ©Christoph Pöggeler

La belle vue de ma belle fille 2021 - 122 x 176 - 5 cm ©Christoph Pöggeler

Tür 2020 - 150 x 100 cm ©Christoph Pöggeler

Portrait Christoph Pöggeler von Christoph Pöggeler  ©Oliver Look

English version

Art Calendar/ Art, 18 September 2022

Christoph Pöggeler interview on the "Opera della Natura" exhibition and all about the popular "Säulenheiligen" (column saints)

Eisberg - IV- 2009 @Christoph Pöggeler

Düsseldorf artist Christoph Pöggeler is known and loved for his "Säulenheiligen" (column saints), which stand on Düsseldorf's most prominent squares. He is currently having his second solo exhibition at Galerie Kellermann. His large oeuvre of paintings is on display there, with some of the paintings dating back to the 1980s. All the paintings are on wood, a material the artist has absolutely preferred for decades. When you see the paintings in the gallery, you can immediately see why, because the grain of the wood shines through the paintings and the pictures appear multi-dimensional.


Very early in his artistic career, Christoph Pöggeler began working with wood and found objects. At that time, the abbess of the St. Joseph Chapel on the Rhine in Düsseldorf asked him to do an exhibition and he exhibited painted sun loungers in the chapel.


The interview is, of course, also about his popular "Säulenheiligen", who show so many different characters and stories that many a Düsseldorf resident has his or her very own column saint.



All about the "Säulenheiligen"

Alethea Magazine learns everything about the background of the various figures, from the businessman, the photographer, the bride, the kissing couple, and also what an artist has to take on to be able to exhibit his art in public space. Christoph Pöggeler tells us how he was inspired to create his first "Säulenheiligen" and what role Düsseldorf played in the process. The "Säulenheiligen" can be found all over Düsseldorf and the artist also has plans for more figures. You don't have to stop at admiring the "Säulenheiligen" from afar, because you can also have it in a small format for your home and, for the first time, in bronze.


Christoph Pöggeler grew up in Trier and Aachen and stayed by chance in Düsseldorf, a city that gives him much inspiration today. Alethea Magazine met the artist at the Kit-Café on the Rhine, a place he cherishes as he prefers to be near the river.

To the interview:

Alethea Magazine: Your solo exhibition "Opera della Natura" is currently running at Galerie Kellermann in Düsseldorf.

Christoph Pöggeler: I'm exhibiting things from all decades, including a primeval forest painting from 1995, a museum painting that is so big that there is often not enough space to show it. It was made from 4 overseas crates that were used to ship art back then. My gallery owner at the time, Inge Baecker, who unfortunately passed away last year, gave me a shipping company and allowed me to keep the crates, which would otherwise have been shredded. They are very expressive and some are also patterned with knotholes.


The formats are very large and heavy; American formats in metres, 1.22 x 2.44 metres. They are painted on the wall or on trestles so that the paint does not drip down. I paint with oil because it soaks into the unprimed layers of wood. This is the only way to get the multi-layered effect so that the wood shines through. Sometimes I also use watercolours.



Alethea Magazine: Why do you prefer to paint on wood rather than canvas?

Christoph Pöggeler: Look at the paintings. The grain of the wood brings an articulation; traces of knotholes and annual rings. At the same time, it is a grown time, because you see the annual rings of the living being tree in it. It is extremely charged and so fascinating that I haven't stretched a canvas since the 80s. Of course I appreciate the power of imagination of artists who create something on a white canvas, but for me this was no longer the way. I need traces that I can start from and that talk to me.



The advertising column is a great means of communication - a jumble of social announcements.

Alethea Magazine: Through your column saints you are immortalised in the city history of Düsseldorf. What does that mean to you personally?

Christoph Pöggeler: In public space, you can immortalise yourself and leave traces. Often the pictures disappear after an exhibition in private ownership. Out of the same impulse as with the wooden paintings, I found something I could start with and add to. The Litfass column, like the wooden board in my painting, was a vehicle, a pedestal - a part of the new artwork Pillar Saints. The advertising pillar is a great means of communication because it is a jumble of social or commercial announcements. I thought it was wonderful to combine that with the aspiration to put real-life everyday figures on it. It was a rocky road to get that idea accepted though.



Alethea Magazine: Can you perhaps tell the readers again how you were inspired to create the pillar saints?

Christoph Pöggeler: The idea came from painting. When I was a student, cars as well as advertising posters and shop windows were very colourful and I painted photorealistic cars, advertising pillars and colourful sculptures in urban spaces.


At some point I made a drawing of an advertising pillar and recognised a ballerina on a poster at a dance event. I put her on the advertising pillar in my drawing as a joke. Visitors to my studio from the graffiti scene thought it was great and advised me to do this in public space. I had the impulse to go from dreamy drawing to realising such a project in the city.



Alethea Magazine: What type of person are you interested in? Are the pillar saints people you have met personally?

Christoph Pöggeler: Most of the figures are people I know personally. Starting with my partner Marlis, whom I immortalised in a holiday photo. Sometimes holiday photos have monumental structures and Marlis mimed a figure with wings in the corner of a Venetian villa where the figure was missing.


The businessman is an icon of everyday life that has not looked different since the 1920s, as the dress code is always recognised internationally. With the businessman, it was also a dynamic movement; I wanted to have the active.


The photographer is a friend of mine; an artist and painter himself, who helped me a lot in my studio. It was my personal concern to show the constant search for images that embodies our time. Today with smartphones, but I gave the figure a camera to show where this comes from. The image maker that floods our world with thousands of images.


For modelling the figures I learned sculpting. I was involved in nude drawing for years, I also taught it, so I knew the anatomy very well. It was easy for me to work figuratively and illusionistically.



Alethea Magazine: Many Düsseldorfers have their favourite column saint. My favourite is the mother and child standing at the Lambertus Church.

Christoph Pöggeler: On one of my first projects, the beach loungers, I had also painted a Madonna. I am not religious, but it is something extremely emotional. Since religion has taken hold of this emotional theme, mother and child, you find beautiful pictures in churches and museums. But you can also take pictures of your own wife, and it was exactly at this time that we had our second child.


The mother and child figure is not meant to create an association with the church. The theme is "The Stranger". It is a Roma woman, a real person. It was important for me to show how she carries the child and looks across the Rhine, as a symbol for a border that can be crossed.


"The kiss" are people I know who work in Düsseldorf. A kiss image is always something iconic; an extremely charged, human behaviour.


There's something iconic about the bride, because it's the day when you're prince and princess, and it's also a stage in life when a family is formed. The bride is the symbol of the wedding for me, even more than the man.



Alethea Magazine: What would be your dream for the next Pillar Saints? What would it be - where would you like to see your characters and do you want to reveal it at all?

Christoph Pöggeler: It is a work in progress. I would like to show the themes, homelessness and people on the fringes of society, with extremely little money, who have to be resourceful to cope with all the expenses of life. Also the theme of old age and also a young person. Deliberately broad, in a respectful way, without becoming genre-like. Also very fond of the theme of physical labour, whether man or woman as opposed to the white collar worker.


Maybe this time I wouldn't model by hand, but would go the scanning route.



Alethea Magazine: Can the pillar saints always only stand on advertising pillars? Are there still enough vacancies in Düsseldorf?

Christoph Pöggeler: It's my unique selling point and there are still a lot of vacancies in Düsseldorf. In the beginning, I took the train through Düsseldorf with my daughter and we counted them. Some are replaced by the luminous turnstiles, especially in the inner city area.


But once an old advertising pillar was put up especially for me. I think the cylindrical shape of the concrete rings with the posters and the concrete cover is particularly beautiful.



Alethea Magazine: What is it like to work in public space?

Christoph Pöggeler: In public space you cross property lines and you have to clarify insurance issues and, for example, permission issues of a conservational nature. I learned a lot when I left my "autistic" picture studio. I learned to talk to people, the pillar company, the advertising company, the city conservator or the state conservator. The most difficult thing was to find sponsors.



Alethea Magazine: Do you find inspiration here in the city from the art academy or from the city for which you eventually created a landmark?

Christoph Pöggeler: I grew up in Trier and Aachen and it's a coincidence that I stayed in Düsseldorf. I love the river. For me it's an inspiring part of the city; something that keeps me here. I find inspiration everywhere in the city.



Alethea Magazine: What projects are you currently working on?

Christoph Pöggeler: At the moment my work consists of working on wooden panels, also found objects.


The column saints exist in miniature format and even in lipstick format. For the first time we have brought them out in a bronze edition. It is 40 cm high, partly painted and partly patinated. It was an idea to send them out into the world now.



Alethea Magazine: Dear Mr Pöggeler, thank you for this interview.


See more from this artist:

christoph-poeggeler.de

ALETHEA recommends:

17 September 2022

Foto IG23 Prince Harry in Düsseldorf on 6 September 2022

Lifestyle Calendar / Düsseldorf, 6 September 2022

Prince Harry in Düsseldorf "The participants and their families are the epitome of resilience"- excerpts from the original speech on the importance of the Games and the position of soldiers in society. Also: The most beautiful pictures from 6 September 2022! Alethea Magazine was on site when Prince Harry and Duchess Meghan were received in front of the famous blue door of the City Hall by the Lord Mayor of Düsseldorf, Dr Stephan Keller and Brigadier General Alfred Marstaller.

Read more

©Erisvan Guajajara

Personalities, 27 July 2022

Erisvan Guajajara, coordinator and founder of Mídia Índia in an interview."The future is indigenous. Our struggles today guarantee a safe planet tomorrow." Mídia Índia is an influential collective in Brazil that fights for the recognition of indigenous people. For its founder, journalist Erisvan Guajajara, 2022 is a crucial year because it is election time in Brazil and they want to field many indigenous candidates for the "seat of the headgear", 50% of whom are indigenous women.

Read more:

Virgil Abloh as DJ - © Valerie Macon/AFP/Getty Image 

Fashion - 15 September 2022

Posthumous coffee table book of Virgil Abloh's visionary work for Louis Vuitton and the most beautiful photographs. When Virgil Abloh made his first collections for Louis Vuitton in June 2018, fashion changed forever. This is the first ever coffee table book about the visionary designer, who died on 28 November 2021. The illustrated book also includes the complete catalogue of Louis Vuitton sneakers.

Read more

Galerie Kellermann - Exhibition Academy Selection Award Winner Fabian Pfleger in his atelier ©Fabian Pfleger

Exclusive - Art Calendar, 28 August 2022

ACADEMY SELECTION AWARD winner Fabian Pfleger in conversation with Matthias Kellermann. In June 2022, the ACADEMY SELECTION AWARD was presented for the first time at the Galerie Kellermann Düsseldorf. The aim of the award is to honour young talents from the Kunstakademie Düsseldorf. This year's award went to Kunstakademie graduate Fabian Pfleger for his striking figurative painting with self-irony and philosophical depth. Alethea Magazine is present when artist and gallery owner meet for an exciting conversation in which Fabian Pfleger talks about the beginnings of his painting but also intensively discusses the sense and nonsense of academic art training.

Read more

Art Calendar, 13 September 2022

Like A Huge Scotland

Installation by Mark Cousins about the day of great inspiration in the life of Scottish artist Wilhelmina Barns-Graham. In 1949, Wilhelmina Barns-Graham hiked with friends to the Grindelwald Glacier in Switzerland. As she walked through the frozen ice she had an epiphany and later created a cycle of paintings. Mark Cousin's installation will run from 

5 to 27 November 2022 at the Fruitmarket Warehouse, Edinburgh.

Read more

©Vanessa Daws

Art Calendar, 3 August 2022

Water artist Vanessa Daws - At Home in the Water. The English artist tells the story of Mercedes Gleitze, the first Englishwoman to swim the English Channel. Sea swimming has become a popular event since Corona and it is in this setting that Vanessa Daws stages her artworks. 15 October to 27 November 2022. Where: Fabrica in Brighton

Read more

Dieter Nuhr in front of his paintings in Venice @Dieter Nuhr

Art, Düsseldorf, 4 September 2022

Dieter Nuhr: Exhibition in Venice - Circondato di Lontano - first exclusive exhibition pictures. Dieter Nuhr's travelling exhibition has stopped in Venice and will be exhibited in the Sale Monumentali of the Biblioteca Nazionale Marciana parallel to the Film Festival and the 59th La Biennale di Venezia until 02 October 2022. The pictures have been set in direct dialogue with world-famous Renaissance artists Titian, Tintoretto and Veronese.

Read more:

The Magic Flowers @Sonja Kalb

Art Calendar, 4 September 2022

"Dreamland" by Sonja Kalb at Ross 31, Spaces for Art, Düsseldorf - 8 to 18 September 2022 Düsseldorf artist Sonja Kalb takes the viewer on her own imaginary journey into her abstract worlds of colour and places of longing. In her new exhibition, she shows the works she painted during the pandemic years 2020 to 2022. Opening: 08 September 2022, from 18.30 to 21.00 hrs.

Read more:

James Turrell ©Swarovski

Art Calendar, 5 August 2022

"Umbra, 2022" by James Turrell has become the 18th Wunderkammer in the Swarovski Crystal Worlds,

Read more

Collin at sunset ©Jess T. Dugan

Art Calendar / Art, 26 July 2022

"Jess T. Dugan: I want you to know my story"Exhibition by Jess T. Dugan at Illinois State University Galleries from 17 August 2022. Dugan's portraits are world-renowned and explore the intersections of individual identities in which they seek intimate connection with others. They draw on their queer experience and understanding of masculinity.

Read more

©︎Ishiuchi Miyako,ひろしま/hiroshima #104 Courtesy of Third Gallery Aya

Art Calendar / Art, 26 July 2022

Ishiuchi Miyako, rare exhibition in Edinburgh. Stills Centre for Photography presents rare solo exhibition of Japanese photographer Ishiuchi Miyako, including Testimonies from the Hiroshima Peace Memorial Museum, Mother's, Japanese entry at the Venice Biennale 2005 and Frida Kahlo possessions from the Frida Kahlo Museum.

Read more

Michael Pinsky drawing The Final Bid @Michael Pinsky

Art Calendar, 13 August 2022

Michael Pinsky Interview, The Final Bid to Save the Planet - A manifesto for the reuse of objects. 30.10.2022 to 26.02.2023 at the Draiflessen Collection, Mettingen. 

Read more

Share by: